Od 1 stycznia 2026 roku w Krakowie wejdą w życie nowe regulacje związane z Strefą Czystego Transportu. Zmiany te mają istotny wpływ na osoby, które regularnie odwiedzają stolicę Małopolski w celach zawodowych, zakupowych lub medycznych. Kluczowym elementem tych przepisów jest konieczność dostosowania pojazdów do określonych norm emisji spalin, co może wiązać się z dodatkowymi opłatami. Przewidziano również różne mechanizmy umożliwiające korzystanie z strefy osobom, które nie spełniają nowych wymogów.
Na początek warto zwrócić uwagę, że aby wjeżdżać do nowej strefy, pojazdy muszą spełniać szczegółowe wytyczne dotyczące norm emisji zanieczyszczeń. Samochody benzynowe, które przeznaczone są do użytku, muszą mieć normę Euro 4 lub być wyprodukowane w 2005 roku i późniejszych, co oznacza, że można jeździć autami nawet 21-letnimi. Natomiast pojazdy diesla muszą spełniać normę Euro 6 i być wyprodukowane w 2014 lub nowszych latach, co uwzględnia maksymalny wiek 12 lat. Właściciele odpowiednich pojazdów z polskimi rejestracjami nie będą musieli podejmować żadnych dodatkowych działań. Zostaną oni automatycznie zarejestrowani w systemie SCT.
Osoby, których pojazdy nie spełniają norm, będą miały możliwość wjazdu do strefy w okresie przejściowym, który potrwa trzy lata. Wypłacenie odpowiedniej opłaty umożliwi poruszanie się po strefie. Koszt godzinnego wjazdu wyniesie 2,50 zł, zaś roczna opłata dla osób regularnie dojeżdżających do pracy w Krakowie w 2026 roku wyniesie 100 zł, z możliwością znaczących podwyżek w kolejnych latach. Dodatkowe informacje na temat przepisów i sposobów świadczenia usług dostępne będą na stronie internetowej specjalnie utworzonego systemu SCT, który uruchomiony zostanie na początku grudnia 2025 roku.
Źródło: Urząd Miasta Nowy Targ
Oceń: Nowe zasady dotyczące Strefy Czystego Transportu w Krakowie od 2026 roku
Zobacz Także

